V předchozích článcích jsme vám ukázali, jak vytvořit zcela novou hodnotovou propozici na úrovni produktu. Další silný inovační potenciál spočívá v překročení hranic produktu. Můžeme vytvořit novou hodnotu pro zákazníka tím, že mu nabídneme hodnotu ekosystému produktů. Tyto produkty se mohou synchronizovat nebo jinak spolupracovat.

Existují produkty, které doslova změnily celá odvětví nebo byly u jejich vzniku, jako například auto nebo PC. Jaké jsou to produkty, které vedou ke vzniku nových odvětví nebo pododvětví a dlouhodobě vyvolávají poptávku? Nazvěme tyto produkty primárními produkty. Příkladem primárního odvětví je vznik kolejové dopravy před několika stoletími. Kolejová doprava pomocí vlaků a sítí poskytuje dopravní služby, které mají řadu výhod oproti jiným typům dopravy, jako je autobusová, letecká nebo lodní doprava. Tyto výhody vedly k expanzi v prostoru a čase. Globální expanze kolejové dopravy podnítila vznik dalších odvětví odvozených od primárního odvětví, jako jsou komplementární odvětví výroby vlaků a provozování kolejových sítí. Když tedy vznikne primární produkt, vyvolává vznik odvozených produktů a tím i odvozených pododvětví.

Jak inovovat a uvažovat, když chceme novým produktem změnit odvětví, vyvolat masivní poptávku po novém produktu a službách s perspektivou expanze v prostoru a čase?

V článku je popsán přístup k inovacím produktů a služeb, které mají odvětvový a tržní dopad.

Vznik primárních produktů a primárních odvětví

Když je uveden zcela nový produkt, který dosud v historii neexistoval (například vlak, televize, osobní počítač, mobilní telefon), obvykle kolem tohoto produktu vzniká celé průmyslové odvětví za účelem uspokojení rostoucí poptávky. Nazývejme tyto produkty primárními. Obvykle se jedná o produkty určené k uspokojení základních, primárních potřeb zákazníků (podle Maslowovy pyramidy).

 

Maslowova pyramida

Obr. 1 Primární lidské potřeby iniciují primární produkty, kolem kterých se formují primární odvětví.

Vznik odvozených produktů a pododvětví

Po nějakém čase vzniknou konkurenční produkty, přímé nebo substituční, odvozené od primárního produktu, které reagují v principu na stejnou potřebu ale s různými odlišnostmi. Nazvěme tyto produkty – odvozené produkty:

  1. Primární produkt fyzický + digitální produkt
  2. Primární produkt pro plné použití a k němu tréninkový produkt (pro hraní)
  3. Primární produkt + produkt jako alternativní substitut
  4. Primární produkt s primární funkcí + produkt s inverzní funkcí, atd.

Od prodeje produktů k prodeji systémů

Firmy mohou trhům nabízet nejen produkty, ale i systémy na jejich výrobu. Příkladem je vznik odvětví automatických domácích pekáren chleba. V sektoru B2B pak může jít o výrobu a prodej minipivovarů pro hospody.

Od prodeje produktů a k platformě

Inovační potenciál spočívá i ve vlastnictví produktu. Společnosti zjistily, že mohou generovat zisk tím, že umožní zákazníkům obchodovat mezi sebou. Vytvořily platformy, které propojují obchodování mezi těmi, kteří mají zájem něco koupit, a těmi, kteří mají zájem něco prodat. Z každé transakce inkasují provizi.

Trhy vztažené ke primárnímu odvětví a pododvětvím

Při zkoumání spotřeby primárních a odvozených produktů lze identifikovat čtyři typy trhů:

  1. Trh konečných spotřebitelů
  2. Trh podnikatelských subjektů
  3. Trh veřejných subjektů
  4. Trh státních subjektů

Odvětvový a tržní systém

Kombinací pododvětví s primárním produktem a odvozenými produkty, prodeje systémů a platforem a odpovídajících trhů vzniká odvětvový/tržní systém.

Model odvětvového a tržního systému

Obr. 2 Model odvětvového a tržního systému: primární odvětví + odvozené pododvětví + systémy + platformy + vztažené trhy.

Na obr. 3 je příklad odvětvového a tržního systému ručních střeleckých zbraní (pistole, pušky, …) zbraní,

Primární produkt a odvozené produkty

Vznik odvětví ručních střelných zbraní se datuje kolem roku 1500 v Itálii, kdy byly založeny první manufaktury na výrobu pistolí a pušek. Toto primární odvětví ručních palných zbraní úspěšně funguje dodnes. V jeho rámci vznikla řada odvozených alternativních pododvětví:

  • Komplementární odvětví – pouzdra, příslušenství, optika
  • Konkurenční odvětví – drony
  • Digitální odvětví – simulátory ručních zbraní
  • Tréninkové odvětví – sítě veřejně dostupných ale i služebních střelnic, trenažéry
  • Odvětví her a hraček – hračky – imitace ručních zbraní
  • Inverzní odvětví – ochranné balistické vesty
  • Second hand odvětví – trh s použitými pistolemi, zbraněmi
  • Sběratelské odvětví –sbírky historických zbraní, soukromé kolekce, limitované edice zbraní,

Systémy

Makers – 3D tisk zbraní (legálně i nelegálně), prodej – transfer výrobních systémů ručních zbraní (viz prodej výrobní licence Českou Zbrojovkou do Maďarska a na Ukrajinu).

Platformy

Exponenciálně vznikají globální platformy pro výkup a prodej nových a použitých ručních zbraní (Triggers Traders, Rightgun).
Model odvětvového a tržního systému

Obr. 3 Ruční zbraně – systém pododvětví a trhů.

Chcete si přečíst celý článek? 👉🏼 Stáhněte si náš e-book zdarma.