Zpět na přehled Inovace? Ján Chaľ Konzultant Kontaktovat Inovace jsou o vydělávaní peněz, ne o kreativitě Aby nějaká změna produktu nebo služby v podnikání byla považovaná za inovaci, měla by splňovat z pohledu zákazníků několik kritérií současně. Užitečnost. V hodnotové propozici pro zákazníky by nemělo být nic zbytečného, co nepotřebují, a současně nic důležité v ní nesmí chybět. Zbytek nabídky by měl řešit důležité potřeby zákazníka. Když míra shody mezi zákazníkem deklarovanými požadavky a nabízenou hodnotovou propozici je vyšší než u existujících produktů na trhu, jste inovativní. Novost pro zákazníka. Pokud se zeptáte zákazníků, co by chtěli, a pak jim to dáte, nejste inovativní, jenom vstřícní. Zákazník ještě navíc může tlačit na cenu, protože se podílel na formulaci něčeho nového, přesně formuloval, co a jak by potřeboval. Čili musíte přijít s něčím, co bude nové i pro zákazníka. Klidně se zákazníků ptejte, ale vy jste expert na danou oblast a dokážete přijít s něčím novým, na co zákazník ani nepomyslel. Informační a znalostní výhoda musí být na Vaší straně. Tedy když je počet nových, užitečných prvků, které zákazník ani nedeklaroval, vyšší, než u již existujících produktů na trhu, jste inovativní. Ale samo o sobě to nestačí, důležitá je přidaná hodnota pro zákazníka. Efektivnost. Přidanou hodnotu pro zákazníka vnímáme jako rozdíl hodnoty nabízených užitků a nákladů na jejich pořízení a provoz. Když je u Vašeho produktu vyšší než u ostatních nabízených na trhu, jste inovativní. Někdy přidaná hodnota nemusí být nutně větší, stačí když je jenom jiná. Když při koupi zákazník upřednostní Vaší přidanou hodnotu, stává se z ní konkurenční výhoda. Z pohledu firmy je inovace taková změna v podnikání firmy, která se projeví: Rychlostí růstu tržeb firmy, která je díky inovaci vyšší než před inovací, vyšší ve srovnání s konkurenci. Přidanou hodnotou, kde by inovace měla generovat růst masy zisku a / nebo nárůst hodnoty akcií, kdy investoři oceňují tržní kapitalizaci inovativní firmy (např. Tesla, které rostou tržby, roste hodnota akcií, ale zisk je na nule). Časovým monopolem, kde inovace představuje pro firmu určitý časový monopol, během kterého firma inkasuje od zákazníků bonus v podobě vyšší ceny, neutichající poptávky nebo ochoty investorů platit za akcie mimořádnou cenu. Typický průběh časového monopolu např. startupů vůči tradičním firmám, znázorňuje v grafu „žraločí ploutev“. Erozí hodnotové propozice, kde v důsledku změn potřeb zákazníků nebo kopírováním konkurentů, nabízená hodnotová propozice v čase ztrácí svoji hodnotu v očích zákazníků. Proto se špičkové firmy snaží prodlužovat časový monopol tím, že přicházejí s pravidelnými inovačními vlnami pro udržení tempa růstu, pro dlouhodobou eskalaci v čase. Příkladem je Apple s růstem trvajícím téměř 20 let. Rizikem. Tam, kde je nějaká hodnota, a inovace je hodnota, je i riziko, že o ní firma může přijít. Neschopností komercionalizovat vyvolanou poptávku, neschopností generovat zisk při rostoucím počtů zákazníků atd. Proto stejně důležité jako vymyslet inovaci a komercionalizovat ji, je i schopnost udržení rizika potenciální ztráty hodnoty inovace pod kontrolou. Nové znalosti, souvislosti a metody pro inovaci produktů poznáte během Product Innovation Academy. 3 FinanceInovace Související obsah Poradenství Inovační proces Produktová inovace se zaměřuje na vyhledání a zavedení významných zlepšení ve funkčních či uživatelských charakteristikách vašich produktů a služeb. Poradenství Inovační strategie Vytvořit správnou inovační strategii znamená zajistit, aby inovace byly ve vaší firmě dlouhodobé a účinné. Školení Inovace a design Inovujte své produkty, služby nebo procesy a hledejte novou příležitost k růstu Vaší firmy.
Poradenství Inovační proces Produktová inovace se zaměřuje na vyhledání a zavedení významných zlepšení ve funkčních či uživatelských charakteristikách vašich produktů a služeb.
Poradenství Inovační strategie Vytvořit správnou inovační strategii znamená zajistit, aby inovace byly ve vaší firmě dlouhodobé a účinné.
Školení Inovace a design Inovujte své produkty, služby nebo procesy a hledejte novou příležitost k růstu Vaší firmy.